Recenzie Serial: 13 Reasons Why

13 Reasons Why

După 10 ani de la lansarea cărții Thirteen Reasons Why de Jay Asher, pe 31 martie a apărut întregul primul sezon al serialul 13 Reasons Why, bazat pe cartea de succes al lui Jay. De la lansarea serialului, internetul vorbește numai despre acest serial, despre personaje și poveștile prezentate, despre o posibilă continuare și despre schimbările făcute. Recenzia pentru carte o puteți citii AICI
În 2 săptămâni am reușit și eu să termin tot serialul, toate episoadele fiind mai lungi de cât 50 de minute, și toate fiind destul de captivante. Trebuie să recunosc, pentru mine era un pic plictisitor, deoarece eu am citit deja cartea în Iulie, și știam ce era să se întâmple, dar totuși m-am uitat la serial ca să-mi aduc aminte de ce era în carte și ca să văd ce schimbări au fost făcute.
Serialul chiar e o adaptare reușită a cărții, chiar dacă au schimbat destul de multe lucruri, dar despre schimbările făcute o să vorbesc în postarea Carte sau Serial? pe care plănuiesc să o scriu în curând. Dar astăzi, în postarea aceasta o să vorbesc mai mult despre personaje, dacă mi-a plăcut serialul și actorii, dacă am regretat că m-am uitat, și lucruri de genul. De la primul trailer am știut, că serialul o să respecte cât de cât povestea prezentată în carte, chiar de la primul trailer am luat-o total razna. Cred că m-am uitat la trailer de vreo 300 de ori, una după alta. Trebuie să recunosc, deja din Iulie tot așteptam să apare serialul, să apare poze sau măcar un trailer, o scenă, ceva care să ne arate câteva lucruri despre serial. Până în februaria, cred că n-am primit nimic. Poate au fost câteva poze sau posterul oficial, dar până în februaria nici un trailer, nici o prezentare a personajelor, numai poze. Știți cât de mult am luat-o razna așteptând? Nici nu pot descrie.
Cred că cel mai mult vă interesează dacă serialul a respectat povestea din carte. Să fiu sinceră sau să las sinceritatea despre schimbări până la articolul carte sau serial? Grea e alegerea.... Dar totuși vă spun ceva: Credeam că o să bat pe cineva când am văzut cum au schimbat 3 lucruri nespus de importante! Nu au făcut schimbări atât de mari ca la Shadowhunters, unde îmi vine să dau cu capul în pereți, au făcut mai puține schimbări dar totuși schimbări care au afectat și povestea oarecum. Dar acum nu o să stau să mă plâng, am un articol întreg unde intenționez să mă plâng din cauza schimbărilor.
Dacă încă n-ați văzut serialul și nici nu a-ți  citit cartea, atunci chiar că vă recomand să citiți mai întâi cartea iar apoi să vă apucați de serial. Chiar e mai bine așa, căci cartea explică mai multe, cu ajutorul cărții o să înțelegeți mai bine motivele Hannei. Dar, în același timp, unele dintre motivele Hannei au fost oarecum schimbate în serial, deci chiar este o idee bună să citiți mai întâi cartea, apoi să vă uitați la serial. Pentru cei care căutați cartea în română dar nu o găsiți: Editura Leda plănuiește săpublice din nou cartea, deci stați liniștiți, povestea Hannei o să poate fi citită în română.
Cum am spus, în articolul acesta o să vorbesc mai mult despre actori, personaje.
În primul rând, o să vorbesc despre Clay. Eu când citeam cartea, mi-l imaginam pe Clay un pic diferit. Cred că singura diferență între Clay imaginar și Clay serial este părul, în rest totul este în regulă. Din punctul meu de vedere, Dylan a fost o alegere bună.  Chiar dacă acesta nu e prea cunoscut, sau mai bine zis nu era prea cunoscut înainte de apariția serialului, are mult talent și chiar a muncit din răsputeri pentru a-l aduce pe Clay în viață. Eu personal, nu aș putea să găsesc un actor mai potrivit pentru rol, căci felul în care l-a adus pe Clay în viață, chiar mi-a fost pe plac.
Dar Clay nu este singurul personaj principal, opera/serialul are două  personaje principale,  cealaltă fiind Hannah, fata care a decis să-și pună capăt zilelor.
În serial, Hannah este interpretată de actrița australiană Katherine Langford. Pentru Katherine, 13 Reasons Why a fost primul proiect mai mare, dar în același timp primul serial TV, aceasta până acum primind numai roluri la teartu. Eu sincer, nu mi-aș fi dat seama că aceasta încă nu a lucrat în lumea filmelor, deoarece modul în care a interpretat-o pe Hannah, felul în care ne-a făcut să simțim ce a simțit Hannah, m-a impresionat.
Chiar dacă la început se spunea că Selena Gomez o să o interpreteze pe tânărafată care a lăsat în spate 13 motive pentru care s-a sinucis, eu chiar mă bucur că Katherine a ajuns să primească rolul. Nu spun că Selena n-ar fi putut să aducă la viață personajul, dar este ceva în cum Katherine joacă, care mă face să cred că o persoană mai potrivită de cât ea, pentru rol, cei de la Netflix n-ar fi putut să găsească.
Faptul că a și contactat un psiholog, ca să afle ce simțea Hannah în unele cazul, chiar m-a impresionat. Acest lucru este chiar impresionant, deoarece ne arată că Katherine chiar a lucrat din greu ca să fie totul perfect.
Despre restul personajelor, să fiu sinceră, am cam uitat cum erau în carte, sunt unele detalii pe care le-am reținut, dar nu mai știu la perfecțiune cum erau toți. Deci îmi pare rău, se pare că în acest articol am avut șansa să  vorbesc numai despre Katherine și Dylan, dar un lucru pot să spun cu încredere: toți actorii au lucrat din greu ca acest serial să aibă succes. Nici nu este de mirare, că după 10 ani de la publicarea cărții, în sfârșit, Thirteen Reasons Why a ajuns pe locul 1 pe lista New York Times BestSellers.